علی رضایی | شهرآرانیوز - تا چند سال پیش بازیهای پلتفرمر را با فضایی شاد و رنگارنگ میشناختیم تا اینکه استودیوی پلی دد با ساخت بازی لیمبو و ایجاد فضایی تاریک و دنیایی عجیب، تحولی اساسی در این سبک بازی سازی ایجاد کرد. موفقیت این بازی باعث شد دیگر سازندهها هم به دنبال تکرار این تجربه باشند. یکی از نمونههای موفق در این مسیر، بازی Little Nightmares بود که نسخه اول آن سال ۲۰۱۷ ساخته شد. بازی استقبال خوب از این بازی باعث شد سازندگانش چند روز پیش دومین نسخه آن را هم روانه بازار بازیهای ویدئویی کنند.
ماجرای بازی Little Nightmares II از یک جنگل آغاز میشود. مونو، شخصیت اصلی بازی که پسرکی با کلاهی از جنس یک پاکت مقوایی است، از داخل یک تلویزیون به بیرون پرت میشود و بدون هیچ توضیح اضافی، هدایتش را برعهده میگیریم. پس از پشت سر گذاشتن چند تله و پرش از چند مانع، به خانهای میرسیم که در آن، پس از اتفاقاتی، با شخصیت Six، شخصیت اصلی قسمت قبلی مجموعه، آشنا خواهیم شد و ماجراجویی پررمزوراز این ۲ شخصیت از اینجا آغاز میشود.
روایت چندلایه
مهمترین نقطه قوت این بازی داستان و روایت هوشمندانه آن است. داستان بازی از این قرار است که مونو و Six در تلاش برای رسیدن به برج سیگنال هستند تا با مرد مرموزی که مردم شهر را مجنون تلویزیون کرده است روبه رو شوند. البته داستان لایههای دیگری هم دارد که در آن مفاهیم عمیق تری گنجانده شده است. یکی از عناصری که بازی برای خلق ماجرا هایش از آن بسیار الهام گرفته، ترسهای کلی انسانی به ویژه ترسهای دوران کودکی است. برای نمونه، ترس از مدرسه یکی از ترسهای رایج در بین کودکان به ویژه در سنین پایین است و اضطراب ناشی از مشکلات مختلفی که میتوانند در مدرسه داشته باشد برخی از آنها را درگیر افسردگی یا مشکلات دیگر میکند.
Little Nightmares II بازیکنان را به محیطهای مختلفی در دل شهر تاریک و همیشه بارانی اش میبرد که یکی از آنها مدرسه است و در این قسمت، به ترسهایی که صحبت کردیم اشاره و شروع به انتقاد از شیوههای غلط رفتاری و آموزشی میکند. یا در بخش دیگری از بازی، وابستگی شدید مانند اعتیاد افراد به تلویزیون به گونهای به تصویر کشیده میشود که میتوان تلویزیون را نمادی از تعلقاتی دانست که خیلی هایمان درگیرشان هستیم و گاهی این وابستگی به قدری میشود که جنبههای دیگر زندگی مان را به کل تحت تأثیر قرار میدهد. در کل، این بازی از نظر داستانی تجربه پرجزئیات و اثرگذاری است و علاقهمندان به شنیدن داستانهای جذاب و درگیر کننده را کاملا راضی خواهد کرد.
القای موفق حس ترس
دومین نسخه از بازی کابوس کوچک در ارائه حس ترس بسیار موفق ظاهر شده است. در طول بازی، با چند دشمن اصلی روبه رو میشویم که طراحی آنها بسیار عالی و ترسناک صورت گرفته است و از آن مهم تر، فضای بازی و همین طور طراحی کلی موقعیتهای ترسناک است که یک ترس و تنش همیشگی و اثرگذار را به مخاطب منتقل میکند. فضای بازی، چه وقتی در حال حرکت در خیابانهای شهر تاریک و بارانی اش هستید چه زمانی که در محیطهای بستهتر مثل مدرسه یا بیمارستان قرار گرفته اید، در اوج اثرگذاری قرار دارد. این مورد به لطف زیباییهای گرافیکی و طراحیهای بصری خوب بازی رخ داده است و در کنار آن، از موسیقی هم به شکلی مناسب استفاده شده است تا شاهد فضاسازی کلی بسیار خوبی باشیم.
رویارویی با دشمنان مختلف بازی هم که تا دلتان بخواهد بی رحم هستند، باعث میشود در مخفی کاریها نهایت دقت را داشته باشید، حس تنشی که به دلیل ترس از دیده شدن دارید کاملا واقعی باشد و همین طور موقعیتهای تعقیب و گریز بازی جذاب از آب دربیایند.
دشوار، اما دوست داشتنی
بعضی مواقع در بازی، کنترل شخصیت اصلی کمی دشوار میشود. در Little Nightmares II گاهی با در دست گرفتن سلاحی مثل یک لوله فلزی یا یک چکش و تبر، باید با دشمنان مبارزه کنید یا با شکستن یک مانع، مسیرتان را باز کنید و خب، نشانه گیری این ضربهها و در کل استفاده از سلاح به هر شکلی کمی بدقلق است. در واقع، سازندگان از طریق آن سعی میکنند ضعف مونو در برابر تهدیدهای پیرامونش را به تصویر بکشند و قدرت نه چندان زیادش را در استفاده از سلاحهایی که قدشان از خودش بلندتر نشان دهند.
هم چنین این حس سنگینی استفاده از سلاحها سناریوهای مبارزه را پرتنشتر و ترسناکتر میکند. در واقع، قرار نیست از شر هیچ کدام از دشمنهایی که در طول بازی به آنها برخورد میکنید به سادگی رها شوید. در مجموع، بازی از یک طرف داستان بسیار خوبی دارد و با به تصویر کشیدن ارتباط بین مونو و Six و همین طور استفاده از ارجاعات و مفاهیم ارزشمند، آن را خیلی خوب روایت میکند. از نظر گیم پلی هم شاهد تجربه ترسناکی هستیم که هم معما هایش طراحی خوبی دارند هم میتوان از جنبههای پلتفرمر و حتی مبارزات و تعقیب و گریز هایش لذت زیادی برد.
دنیایی از معما
در مقایسه با نسخه اول، گیم پلی بازی هم پیشرفتهای خوبی داشته است. برای نمونه، در این بازی، حس ترس اهمیت بیشتری پیدا کرده است. معماهای بازی هم در مقایسه با نسخه اول پیچیدهتر شده اند. طراحی بیشتر پازلهای بازی به راستی هوشمندانه است و خلاقیت در آنها دیده میشود. برای مثال، در بخشی از بازی، معماهایی وابسته به تلویزیون را شاهد هستیم که ایدههای بسیار جالبی دارند یا برخی از بهترین پازلهای بازی در بخش پایانی آن رخ میدهند که وابسته به صدا طراحی شده اند.
در این بازی، با توجه به حضور Six در کنار شخصیت اصلی، خیلی از معماها را باید دونفری و با همراهی یکدیگر حل کنید. البته کمی که در بازی پیش میروید، معماها تا اندازهای حالت تکراری پیدا میکنند، اما سازندگان تلاش کرده اند بعضی جاها، با جدا کردن Six از شخصیت اصلی، تنوعی جذاب به حل مراحل بدهند.
نظر مثبت منتقدان
بازی در همین مدت کوتاه نظر مثبت خیلی از منتقدان را هم به خود جلب کرده است. برای نمونه، سایت The Digital Fix به آن نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ داده و در توضیح نوشته است: یک دنباله عالی که هرچه را دفعه قبلی کار کرد گسترش میدهد، چیزهایی را که کار نکرد بهبود میبخشد، ایدههایی را که کم بود اضافه میکند و داستان را به جاهایی میبرد که تاکنون ندیده ایم.
منتقد واشنگتن پست هم نمره خوب ۹۰ از ۱۰۰ را به بازی داده و درباره آن نوشته است: Little Nightmares II تنها بازی سال ۲۰۲۱ است که من به همه افراد با همه نوع سلیقه پیشنهاد کرده ام. این یک ماجراجویی هیجان انگیز است که خیلی فراتر از نسخه قبلی خود حرکت میکند و داستان تاریک را به سطوح تازهای وارد میکند.
تریلر بازی
جعبه بازیها
نگاهی به بازی نسل نهمی The Medium، عنوان ترسناکی که شما را نمیترساند
نگاهی به سومین نسخه از بازی دسپرادوس
نگاهی به بازی «یاکوزا: مثل یک اژدها» | بازگشت مافیای ژاپنی
نگاهی به بازی Outer Wilds | به دنبال کشف اسرار دنیا در چرخههای زمانی تکراری
نگاهی به آخرین نسخه مجموعه Assassin’s Creed | اسسـینز در قلمرو وایکینگها
«واچ داگز لیجن»؛ ایدهای جسورانه در دنیای بازیهای جهانباز
نگاهی به بازی «آخرین نگهبان»، ساخته یکی از نابغههای بازیسازی دنیا
بررسی نسخه بازسازی شده «مافیا»، یکی از خاطره انگیزترین بازیهای ویدئویی تاریخ + ویدئو
نگاهی به بازی Creaks، شاهکاری در دنیای بازیهای مستقل
سفری به ژرفای آرامش در دنیای ABZU | یک ادیسه دریایی + تریلر
معرفی بازی موبایلی Once Upon a Tower | فرار از زندان اژدها